Thursday 14 June 2012

Kenangan Terindah...

hari2, of cos, ada saja perkara yg akan mengingatkan aku pd hana... tapi kalau org tny, apa yg PALING buat aku rindu kat hana? BREASTFEED! apa2 je yg berkaitan dgnnya - pam, sesi mengepam, cooler bag, storage bla3...

alhamdulillah, aku diberi peluang oleh Allah utk bf kedua2 anak aku... zara aku bf sampai umur hana 5 hari, dan sesi seterusnya esklusif utk hana shj... aku memilih utk TIDAK tandem nursing sbb aku rasa, ada sebab knapa Allah kata '.... susukan anak sehingga 2 tahun'... lg pon aku penah terbaca, kalau still bf anak after 2 thn, tu dah tak jd mengenyangkan, tp sekadar utk bermanja2, so tak berapa elok la utk perkembangan anak2... well, terpulangla kpd kawan2 nak buat yg mana...

masa zara ilmu tak berapa byk, lg pon peers pon xde lagi kat opis ni, so kami2 yg saing2 besalin ni pakat2 sendiri je la, mana nak pam, mcm mana nak simpan (luckily opis ade fridge, hihihih)... makanya persediaan pun tak berapa nak best... maklumla sekadar pembacaan, bukan drpd kawan2 terdekat utk dijadikan rujukan... sudahnye, lambat buat stok... itupun lps dah nak naik keje, jumpa ibu nye (pengasuh), dia yg tny, 'anak tanak minum susu mak penuh ke? kalau nak, aunty dah biasa buat'. aku pun pulun abes la, tp ye la kan, last minit, xde la byk stok nye...

alhamdulillah, walaupun zara terpaksa top-up susu tepung skali sehari, antobodi dia mmg best... jarang demam, kalau org laen selsema pon dia rileks je, kalau kena injection pon steady... tp masa zara umo sethn, aku decide stop pumping... masa tu dah byk otstesen, keje odd hours, tp pokoknye tulah, kurang ilmu kan... hehehehe...

so bila tiba masa hana, aku mmg bersiap sedia sepenuhnya. tambahan plak kat opis ni pon dah ada peers, dan ramai jugak yg bf atas gesaan dan dorongan aku jugak, hahahaha (perasan, amek kredit, ngeee)... meyimpan stok sejak dlm cuti besalin, ble kat opis perah ikut masa, jaga makan minum, positifkan minda etc. alhamdulillah rezeki hana murah, dapat exclusively bf, susu aku byk & berkualiti. hana pun sihat walafiat, tembam & ceria. spt kakaknya, dia baru skali demam, dan xpenah meragam after kena injections... tp yelah, Allah itu Maha Mengetahui... sihat pun dipanggil jua... hmmm...

minggu pertama keje aku tak leh nak stay kat opis sampai waktu punch-out sbb slalunya b4 balik adalah time utk 2nd session... ble tgk org kat surau ke wat pumping hati dah sedih... tambah lg ble tgk org bf kat public area, sangat2 teringat kat hana...

ya Allah, aku bersyukur kerana diberi peluang dan nikmat tak ternilai ini... alhamdulillah kerana niat ku drpd mengandung kali pertama utk menyusukan anak-anak ku dimakbulkan Mu...
terima kasih Allah....

pam2 yg aku guna:
1. harmony: guna dr masa zara, dah nak uzur pon, hehehe
2. mini electric: bli kononnya nak ganti harmony, tapi sempat pakai 3 kali je, hmmm...
aku simpan stok dlm bekas dadih ni, senang nak sukat, simpan & thaw, after 2/3 kali guna buang la, lg pon murah, heheheh... reminder: jgn skali2 panaskan susu pakai bekas ni plak eh ;)
cooler bag ni aku penah bwk pg kursus 4 hari, yg mana aku tepaksa berkejar utk pam pd waktu rehat & simpan kat kantin (sbb ala2 BTN, tak buat kat hotel, hahahah)... sapa2 rasa ada tersimpan kat umah tu amek la pakai, xyah bli coleman, tahan jugak perjalanan selama 13 jam (kisah benar, hahaha) - sumbat iced pack dgn ais ketul 7E
antara botol2 yg aku ada - masih ada lagi baki kat umah mak
cooler bag kecik - for different usage, mengikut kesesuaian
warmer ni aku tinggalkan kat umah mak, senang utk dia masa jaga hana, penah gak guna dlm keta, useful alhamdulillah (masa zara tk bli warmer, lalalala)

for those who yg tertanya-tanya apa yg aku dah buat dgn stok yg tak sebanyak mana tu - alhamdulillah aku dah supply kan pd baby lain, dgn erti kata, aku dah ada anak susuan, hihihihi... abt that, aku akan cerita kemudian, occay? :D

zila: masih blom bersedia utk menggunakan perkataan 'arwah'....

4 comments:

  1. saye pun pakai harmony! stock setakat ni around 300oz (tinggal bulan mei to june saje). dulu tak sempat buat stock banyak sangat. freestyle belum berkemampuan lagi.

    alhamdulillah kak zila dah dapat anak susuan. saye teringin nak up kan susu punya stock so that dapat anak susuan jugak heheheh...

    taknak mention appe yg sedih di sini. so that you could cherish your memories breastfeeding hana :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. pembetulan, bukan freestlye la, mini electric, hehehe... freestlye tak mampu, ngeee~ tenkiu 4 ur support dear... muah2 utk amna... :)

      Delete
  2. saya tau siapa anak susuan andaaaaaa! hahahahahaha :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha... dah tulis pon next entry, tak kuor lg plaknye, ngeee~

      Delete