Saturday 13 July 2013

Kalau cakap depan2 ada berani tak?

frens... haini aku keje... ya, keje eh, huhuhuh... selagi tak naik pangkat beginilah rutin bulanan, menjadi pegawai bertugas. sama ada kena hari minggu/ cuti umum, ataupun hari bekerja, itu nasib. hanya perlu berdoa je setiap kali dpt jadual, moga2 dipermudahkan, hahahah...

anyway... sebelum aku teruskan dgn cerita2 besi basi aku, aku nak komen la sket pasal adab org skarang ni... which is aku rasa dah makin ntah hapa2... yg aku maksudkan kalau menulis di alam maya...

disinilah yg org slalu kata, kita perlu bertanggungjawab dgn apa yg kita tulis. dahla komen kat blog org, kutuk maut mcm ko bagus sangat. i always agree to disagree, tapi jgn sampai mengata org sampai teruk2 mcm tu skali. kalau anak2 baca mcm mana? kalau parents kita tgk mcm mana? mcm ni ke kita sbg parents yg baik, yg nak mengajar anak2 adab & tata susila? mcm tu ke mak abah kita ajar kalau bercakap dgn org? atau kalau bercakap ttg org?

whether u are expert in your field or not, u shouldn't do that in other people's page. setakat beri pendapat sudah. takyah nak elaborate panjang, kutuk2... Islam tak ajar camtu. adab Melayu juga tak begitu. sayangnya manusia zaman ni dah takde itu semua. lepas tu nak kata anak2 zaman skarang kurang ajar. sapa yg mula dlu? ofcos la yg hidup lagi lama la yg buat dulu kan?

aku bukan emo, apatah lagi menyokong sesiapa, but for me it's too much. agaknya kalau cakap depan2 ada berani tak golongan ni? aku yakin mmg tak la kan. pakai pon nama samaran. lagi best kalau pakai anon. letak la link ko dr mana ke, nama betol ke, ko kalau tak puas hati nnt cakap la depan2 kan.

aku ckp mcm ni sbb few days back, aku baca psl vaccination kat blog dr. halina (dr SMS's wifey). dan aku komen la sket kan, dgn agree to follow the comments.

sama ada you pro or cons abt the issue, it doesn't matter. do your own reading, decide wisely. kita manusia, tuhan bagi akal utk berfikir & memilih yg terbaik. terbaik utk org A tak semestinya terbaik juga utk orang B. tapi toloonggg la, jgn kutuk lebih2...

here are some comments that she got:

1. inafilza commented on Vaccinations.
in response to DrHalina:
Dear mommies.. Here is the article regarding vaccination by Dr Zahilah Filzah, a pediatrician of Sg Buloh Hospital as promised. I hope you’ll take time to read this article. She wrote a very precise, nice article about vaccination and I really hope we can convey this message to all mommies out there. If you have […]
I won’t listen to someone like you doc. I do my own reading, i ask my own questions to numbers of people/experts and then i decide. I will not decide based on what written by a doctor who happened to be famous just because she’s the wife of Malaysian first so-called astronaut.Thank you and PEACE!
2.  Anti vaccine commented on Vaccinations.
in response to DrHalina:
Dear mommies.. Here is the article regarding vaccination by Dr Zahilah Filzah, a pediatrician of Sg Buloh Hospital as promised. I hope you’ll take time to read this article. She wrote a very precise, nice article about vaccination and I really hope we can convey this message to all mommies out there. If you have […]
As expected, paeds will be BIASED on vaccination issue. Yg ibu2 ni boleh percaya bulat2. Wahai mommies sekalian, kalau paeds x support, depa tiada job laa. Itu pun x boleh fikir ka. Kalau nak bina antibodi baby, bagi susu ibu laa. Sampai 2 tahun macam yg Allah suruh. Bukannya masukkan virus dlm badan baby. Ini zaman dajjal. Yg salah nampak mcm benar dan yg benar nampak mcm salah. Hari ini hari Jumaat. Bacalah surah Kahfi every Fri to protect us from dajjal. Back to sunnah, Mommies. Esok kat Akhirat, Allah akan tanya semua ini.
astaghfirullah... kamon la, at least they are expert in their profession... yg bercakap ntah2 sains spm pon pass je, so agak2 la kalau menjawab... please respect other people's job. aku pon marah kalau org kondem keje aku. aku keje kot, bukan makan gaji buta. 
again, berhati2 lah bila berkata2, sesungguhnya hujung lidah itu lebih tajam dari mata pedang. semoga Allah lindungi kita semua, amiinn...

 


2 comments:

  1. eh aku rasa aku memang divaksinkan dari kecik lagi, dan alhamdulillah, aku takde masalah pun. umur aku 9 tahun (kot... aku lupa, tapi memang aku kecik time tuh) dan mak aku sendiri bawak gi klinik utk dapat vaksin on hepatitis. dan baru-baru ni aku telah mem'boost' diri aku dgn hep and hpv. malah sebelum aku gi uk pun, aku kena inject meningitis ke apa ntah as part of my medical checkup.

    aku tak faham macam mana vaksin ni boleh jadi satu isu. rubella, bcg, tetanus semua tuh bukan vaksin ke? mungkin ada percentage yang dapat adverse effects dari vaksin ni. but aku percaya, sekurang-kurangnya kita berusaha untuk mencegah. kalau ada certain parents yang tak setuju sekali pun, tak perlu lah nak kutuk-kutuk macam tu kan. ok, just take the point and that's it. bila gi klinik, cakaplah kat doctor ke nurse, "saya tanak vaksin ni untuk anak saya sebab saya dah buat extensive research dah pasal vaksin ni. boleh menang nobel prize for medicine dah."

    aku setuju dengan kau.
    takyah kutuk-kutuk. kasar satu hal, tapi mak ai, sombongnya!

    dan kerana kesombongan itulah akhirnya izazil/azazil dicampakkan ke luar syurga lantas menukar namanya menjadi iblis.

    kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan? Sombong gler... Semoga kita tak tergolong dlm gokongan ini, amiinnn...

      Delete