Friday 5 April 2013

Memilih? Terpilih? Dipilih? Amanah kita untuk menentukannya...

sana sini org bercakap ttg PRU. yg menyokong dgn pendapatnya. yg menyanggah dgn maki hamun nya. semakin lama, semakin hilang kewarasan sbg seorg manusia. yg paling menyedihkan, sehingga hilangnya nilai2 seorg muslim, hanya krn sebuah pilihanraya.
tidak ada org yg tidak sukakan kuasa. hatta kuasa sbg seorg suami pon ramai yg gila, kuasa menjadi ibu pon sudah tinggi diri, apatah lagi kuasa sbg pemerintah negara. apa yg dimahukan, semua berada di depan mata. suka atau tidak suka, semuanya ada. hanya akal yg waras dan iman yg kental shj yg mampu utk menilai & membuat keputusan.
pada aku, ini sudah kali keempat bahang utk menukar pemerintah aku rasai. kenapa? secara logiknya sbb telah terlalu lama. mungkin sudah jemu. atau mungkin sudah lupa siapa diri kita & kedudukan kita di negara sendiri.
pada aku, tiada yg mustahil jika pada satu hari nnt akan bertkar juga. tapi, perlu diingat, adakah kita bersedia terhadap perubahan itu? apakah yg akan terjadi jika berlaku perubahan?
sejujurnya, selagi anda MASIH MELAKUKAN PERKARA2 BERIKUT, saya PASTI TIDAK AKAN BERGANJAK DARIPADA KEPUTUSAN SAYA iaitu:
1. berkompromi untuk menggunakan kalimah Allah untuk semua agama;
2. menukar sesuka hati status tanah wakaf kepada tanah ibadat;
3. berhajat utuk menukar Perlembagaan Persekutuan;
4. merancang untuk menukar Jalur Gemilang;
5. dan banyak lagi perkara2 yg tak munasabah.
di zaman anak2 dulu aku pon tak ambil kisah bab pilihanraya ini. namun, semakin kita dewasa, semakin kita paham apa yg berlaku/ akan berlaku, kita akan sepatutnya berasa bertanggungjawab untuk mengundi.
so, JOM UNDI!

1 comment:

  1. aku dah muak dengan segala macam bentuk status yang memaki hamun now that the election is just around the corner.

    bosan!
    kekadang, penyokong yang lebih-lebih. kutuk sana sini. macam bagus sangat. aku tak kisah kalau perbezaan pendapat dan parti politik ni dilakukan secara berhemah. nampak sikit intelektual nye.

    ReplyDelete